SEPATAH DUAK KATA DARI AKU...

Trimak Kasih kerana sudi ilek-ilek rah blog yang sik seberapa tok... Kitak orang memang best!!!!!

Entri Ku Yang Terbaru

Monday, August 2, 2010

Baitnya Orang Sarawak

Assalamualaikum dan slamat berbahagia kepada semua pembaca yang sik lejuk-lejuk maca blog yang sik seberapa tok...

Isok dah balit Bintulu ku start keja. Nasib aku minat gilak ngan keja ku jadi sikda masalah lah nak mengeloh malasnya nyawa nak pegi keja. Feel ya lah paling penting mun nak keja supaya kita enjoy molah keja di samping dapat meningkatkan lagik produktiviti kita. Betol tak tuan-tuan dan puan-puan?

Untuk entri kali tok aku nak crita sikit lah tentang bait nya kita tok orang Sarawak. Crita tok berdasarkan pengalaman aku di tempat kerja klaka-klaka ngan kontrektor rah kompeni aku. Sidak kontrektor rah kompeni aku ya bukan nya kerja rah Sarawak jak tapi sidak keja juak rah Sabah ngan Semenanjong nun.

Seperti yang tak orang tauk aku keja rah pelantar minyak Sarawak water tok. Banyak juak lah sidak kontrektor ku kenal masa di tempat keja aku. Besalah kita tok mudah nak ramah ngan orang nak. Yalah mudah nak beloya ngan orang. Sik best mun keja takut-takut ngan orang or ngan bos. Nyuroh stress jak masa keja, tol sik?

Ada lah sorang kontrektor tok miak Terengganu ada molah keja rah pelantar mek orang. Masa rehat salu lah ku beloya ngan nya. Aku tanyak lah pengalaman nya keja rah semua field rah Malaysia tok. Nya pernah keja rah pelantar rah terengganu, rah vietnam, dan rah Sabah. 10 tahun dan nya keja dalam bidang minyak dan gas tok.

Ya nya madah ngan aku nya paling suka keja rah Sarawak tok sebab orang Sarawak tok bait-bait, senang di mbak klaka, boleh jadi kawan masa keja dan macam-macam lagi yang bait belaka. Pas ya nya madah nya tensen keja rah pelantar rah semenanjong nun sebab semua orang sinun eksen-eksen, sik mok klaka dan bemesra dan banyak lagik yang sik best.

Mula-mula ku rasa bangga bila nya puji kita tok orang Sarawak bait-bait tapi bila ku pikey mena-mena dan klaka-klaka ngan kawan ku. Baruk ku sedar 'bait' ya adalah kelemahan kita orang Sarawak. Mejin jak mun kita keja sinun, camne ndak ka sidak layan kita padahal kita layan sidak sitok bait ada jak. Bukan nya aku nak bersifat perkauman tapi ku asa kita masa keja mesti tegas dan profesional. Takut lak mun semua di jadi kawan masa keja, salah kawan pun susah nak di tego stegal dah jadi 'kawan' tek. Prestasi keja pun makin terganggu di sebabkan kawan baru kita tek.

Jadi, Ku harap kita dapat lah amik iktibar dari crita aku tok. Tingkatkan profesionalisme kerja kita dan smoga kita lebih produktif masa keja. Jangan ula-ula aaaaa....... daaa~~~~

17 comments:

Amni said...

Yeah! Gud2! dah tukar design. Dah boleh komen.. hee... urang salu padah urang sawak tok frenly.. suka senyum.. & sigek gik urang cnun salu madah urang swk tok ketinggalan zaman. apakah? Penah urang tanyak sawak masih diam tas pokok kah? g tempat keja pakey apa? kmk geram kmk padah kmk diam atas poko, nait pokok pakey tali. nak pegi umah kmk pelu pakey perauk.. yahhhh.....! nang best ngenjen.. cdak cayak juak! kedong la kan diam tas pokok. nekik pokok pun sik pandey. nait perauk gik sa nak gugok jantung.. haha.. urang terengganu mek bulak ya aiee....=p

Hajib said...

amni-wahsehh... saba2.. jangan emo gilak ktk ya.. hehehe... mata sidak sinun kabur... tandah lah sidak... janji kita hebat sitok... hehehe

Wan_hazel said...

bangga jadi org sawak..org sawak semua kiut2...mena sik???hehehe..

Hajib said...

wan_hazel-ya nang komen lari dari topik laa.. hehehe

Beautiful Stranger said...

emo juak amni ya..hahaha

so far..nang benar..penah org madah.. keja di ctok..sik stress..trun lif kol 5..masih ada kita nemu org tetak..guro2 dlm lif..mun kt cnun..trun keja awal pagi dan balit petang..sama jak menjus dlm lif..

tp ya la tek..mun difikirkan.kita sering di tindas gi cnun..bukan main gik kita main dan ramah dgn cdak mun dtg..pelu masa kita jgn lyn cdak tok dtg? hahaha jaik mek eh.

Hajib said...

vivian- bukan nya kita nak berlaku jaik.. kita nak berlaku profesional jak... kekeke...

Amni said...

emo ya harus...=P

SweetyMui2 said...

lucu na juak komen wan hazel..nang xda kaitan langsung!
hahah..bena eh, kawan mek nak dok kat smjung pdh smjung xbest gilak.sarawak juak yg best o..tempat2 n tmasuk org nya skali..hehehe :)

shima said...

ORG srwk nang bait eh.ya lah.org sitok nak.kmk rasa sidak ada racist skit la.sik mcm kita di sinun..even mentua kmk pun pdh sidak g miri bes..sbb sinun org bait bait.sitok kah..harus la..sik suka suka..mauk balit srwk..juak hehe

Hajib said...

mui2- yalah tek si wan yaa.. hahaha.. suroh cdak diam ctok jak.. klak brain wash cdak kwn ktk ya.. hehehe

shima-yalah sidak sik ngamal satu malaysia sidak yaa.. kita tok sik perlu kempen, nang sejak azali gik satu sarawak... bait2 sesama berbilang kaum.. hehehe

fLo said...

weehooo~~~ selamak mek d tmpt org tok ok la...may b certain dr cdak ya berpikiran kolot..chewahhh!!!!
p yala tek jib bak pdh ktk propesional jak la nk...;p
(even kdg2 mek tok emo juak koh!! p lately dh bleh control...learnt to be patient..;p)

SEN said...

tingkatkan prestasi, kurangkan kontrol besi..

Hajib said...

flo- yeaaahh... lessong learng... (versi ganu) hehehe

sen- apa menatang kontrol besi ya ka.. hehehehe

kal jis (im not carl zeiss) said...

Slm Hajibullah.. Sy tertarik dgn entry kali ini dan rasa terpanggil seperti ada org nunggah2 dari belakang.

Bagi sy, org swak semuanya bait2 belake (bahsa melaya) tapi pengukur jaik bait manusia ya adalah taqwa (yerrr)..

Maksud sy tek sik kira smenanjong kah sarawak, munnya bait baitlah, mun jaik jaiklah. Tapi nak org sarawak nang bait koh (ujong2).

Slmt terpelantin ke pelantar kapal. Jgn lupak bungkus mi kolok sekilo, gorengkan, berik dak melaya nun majoh kekeke...

erolnukman said...

steady uncle hajib..stedy!!hehehe...
stuju juak ku apa d padah uncle kal jis atas ya...sik kira smenanjung/sabah/sarawak...mun nya bait,baitlah..mun dah jaik,jaiklah nya..tp org srwak nakng tetap bait....bait gilak3...
bait..baiter...baiters....nak baiters yalah urg sarwak..hehehe

pu3mas89 said...

auk mek nang bait.. hahhaa

fiezah91 said...

haha..stuju.. org swk nang bait2 :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails