SEPATAH DUAK KATA DARI AKU...

Trimak Kasih kerana sudi ilek-ilek rah blog yang sik seberapa tok... Kitak orang memang best!!!!!

Entri Ku Yang Terbaru

Monday, July 19, 2010

Gila Burit

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati sekalian.

Awal juak ku bangun ritok tok walaupun aritok aku off day. Mun ikut plan idupku time off day aku nang nak ngado sepuas-puasnya sebab time keja aku bangun seawal pukol 5am dan balit keja pukol sampe leput.. ehh salah pukol 7-9pm gia dan kadang-kadang boleh sampe kol 11pm. Kepak kan bunyinya? Tapi ne gaye, dah camya rezeki aku. Aku pun shet ajak. Hehehe...

Mesti tak orang heran pahal tajok post tok camtok nak? Gila Burit! Bak kata orang puteh, 'Don Judge a Post bi Its Title', sebenarnya ku nak share ngan tak orang tosikal baru tok yang baruk-baruk juak di lancar di Malaysia. Asa nak ku beli jak, pat ku merempit wheely-wheely kedak farid kamil.

Serius ku madah tosikal tok nang raget, mun sik, siklah ku gago nak crita pasal tosikal tok. Tak orang layan la gamba tosikal tok lok... Pasya ku crita sikit pasal tosikal tok. Sepa-sepa yang sik minat ngan tosikal macam sidak ompuan yaa, tangga gambar jak pasya padah kacak ka sik. Mun u madah kacak, klak i mbak u raon k tosikal tok. Hehehe...






So camne tek? Raget sik tak orang rasa tosikal tok. Nama tosikal tok ialah Momos Madass daripada Sachs. Tosikal dari Jerman tok di embak dari China dan di pasang di Malaysia. Baruk jak kua bulan March tek oleh sidak Momos (Mofaz Motosikal Sdn. Bhd). Design tosikal tok nang agak unik dari kebiasaan tosikal bersisi kecik. Rah sarawak pun ada kilang masang tosikal tok tapi baruk marek ku jalan-jalan kede tosikal rah Bintulu tok cuba carik Madass tok tapi semua nya jawapan negatif dari toke-toke kede tosikal. Dah lah jaik jawapan toke-toke tosikal ya ngan aku. Tok ku share sikit dialog aku ngan toke-toke kede tosikal ya.

Kede kat area Medan Jaya...
Toke1
Aku: Hai toke, lu sini ada jual itu motosikal Momos Madass ka?
Toke1: Geleng palak jak

Rah kede dekat pasar lamak dekat jalan nak masok kampong ya...
Toke2
Aku:Bos, u ada jual Momos Madass ka?
Toke2: Tidak ada ooo, kami tidak amik tosikal itu macam oow, susah dia punya sparepart.
Aku: (dalam hati).. aiee.. bukannya aku nak meli sparepart pun... 

Rah kede tosikal di tengah pasar lamak dan orang kede ya kedak gengster-gengster jak.. alu aku tanyak la ngan tokenio.
Tokenio
Aku: Alo tokenio, sini ada jual itu Momos Madass ka?
Tokenio: Apa itu balang? 

Kecewa sungguh aku dengan jawapan ya, bukan nya nak nulong aku pun. Atleast la ada jawapan yang madah nantik saya boleh tolong order sama kamu ka. Senang kit ati ku nenga. Nang sik beduit la upa aku tok di layan camya. Sikpa, sik lamak lagik ku balit Kuching ku kontiniu carik Momos Madass tok.

Mun tak orang ada terjumpa rah kede tosikal tok, padah jak ngan aku. Lak ku chia eskrem Sunny Hill. Hehehe... Ya ajak lah yang ku nak cerita pasal tosikal raget. Sebelom ku ngundo dirik, ku share sikitlah spec tosikal tok, ne tauk ada yang berkenan nak. 

Spesifikasi Momos Madass 125
Engine type: Air-cooled Single
Displacement: 124cc
Claimed Power: 11 hp
Claimed Torque: 6 lb-ft @ 7500 rpm
Front suspension: 43mm fork
Rear suspension: Monoshock with adjustable spring preload
Front brake: 260mm disc
Rear brake: 210mm disc
Tires Front: 90/90-16
Tires Rear:120/80-16

Oklaa.. Stakat tok lok kerepak aku di awal pagi tok... Have a great day to you all! 

21 comments:

FiqaSaleh said...

kacakkk..mok juak ehh.. :Dngeee

Hajib said...

Teqoroxx- boleh la molah tim burit gila tok. hehe

meor-name-depan-ku said...

hurrm... nice and easy

Vivian said...

kacak..tp sik suka bhgian seat ya..tayar..handle..nang raget.wp mek sik minat..mintak kcian mbak mek raon juak ah..hahaa

Hajib said...

meor-ur rite! :)

vivian- mun mok kmk mbak raon... bersedia tosikal up.. nak kedak sarkas ya.. hehehe

am-rie said...

brp harga nya o..bleh trade in skuter vs makei meli momos madass tok..
jgn sik medas jak past ya bro..hehe

Hajib said...

amrie- rega nya dalam rm6000 jak... berbaloi lah untuk tosikal sikda body tok.. kekeke

Ninie Nordin said...

aged. tokey tokey rah bintulu nang kedak ya. mun sik kamceng ngan dak nya. nang kompem la d layan cam org sik bduit. (:

Hajib said...

noraini-mena padah ktk... mok dress raget2 rupa berduit pg kede sia kali baruk di layan memena... hehehe

Faizal n Fashitah said...

Ermmm.. sikda minat glak ku ngan shape tosikal tok. Tapi mun ekotkan trend nektok, urang dah start gila ngan tosikal Super-Motard. Memang stylo laa.. even aku pun suk juak nangga XD

erolnukman said...

perrhhhh....raged2...sapa2 yg follow blakang moto tok nang makan asap! cun2 numpu ke muka...hehehe..
eh,moto tok kecik jak ka?

AmirFX said...

Wahhhhh.... Raget ehh.. Mok juak... Ronda2 d kpg2 k kaco awek petang2 best tok....

ciK LyndaWawa said...

nang kacak...huhuhu...cia kmktocikal ya bleh ka?

mr_abs said...

pok. beli beskal BMX pasya engkah enjen moto. dpt ya pok. lebih kurang jak upa. siklah puteh mata sekpat carik. haha :D

FiqaSaleh said...

@najib

mana jak...heheheh..leh konvoi kaktok sampe krem burit... hehehehehhehe :D ngeeeee

Jesson Balaoing said...

beli beskal BMX pasya engkah enjen moto. dpt ya pok.

Helmet Putih said...

sik bahaya ya kah...ekzoz kan panas..takut tekena kaki kah....

mytravellicious said...

stylo juakkk ooooo...... mok juak I nanyak kedeykedey di kch tokkkk....

Anonymous said...

I would like to exchange links with your site srawakian.blogspot.com
Is this possible?

Anonymous said...

Mengapa kebanyakan org Miri burit ia? Bahasa mcm jamban, ramai x berpelajaran, tapi semua belagak mcm bagus dan nak hidup kaya dan senang...org Miri mmgnya bodoh...kakakah...

Lagi satu, bila org dari semenanjung bekerja atau melawat Miri, korg x habis2 kacau dan menyusahkan mrka. Jadi mcm ni lah, kalau korg ada di semenanjung, lu baik belahlah!

Unknown said...

Hi..kalau mau beli sparepart blh contact saya 013-2215 416.
Boleh pos ke mana2 jak..
TQ

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails