SEPATAH DUAK KATA DARI AKU...

Trimak Kasih kerana sudi ilek-ilek rah blog yang sik seberapa tok... Kitak orang memang best!!!!!

Entri Ku Yang Terbaru

Tuesday, May 11, 2010

4 Nasihat Untuk Sesiapa Yang Baruk Bekerja

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakan-rakan pembaca...

Petang tok aku dah nak balit Bintulu. Isok start minggu keja ku. Rasa malas jak nak ninggal Kuching tok tapi apakan daya, di Bintulu la hujan emas bagi aku. Bila dah di Bintulu, bermakna sikda la aku update blog ku tok melainkan aku rajin ke cc. Tunggu la ku meli laptop klak, tapi bila bercakap pasal laptop. Aku sik mok beli laptop yang common. Aku maok laptop yang rare spesis dan kuasanya high-end seperti Mac-book Pro i7, HP Envy, dan Laptop Alien ya tapi mahal gilak.Ya la sik terbeli-beli tok. Eksen gilak... Hehehe...

Sebenarnya aku tok ada benda yang nak sharing ngan tak orang pasal aku mula-mula masok keja sitok dolok. Kamek orang masok sekali rami-rami technician muda-muda. Tapi aku sik la semuda junior-junior yang lain untuk batch aku tok. Bila orang baru masok keja, sidak senior pun hepi nangga makin banyak pembantu sidak masok dan makin banyak juak lah nasihat-nasihat dari senior pasal keja ngan kewangan.

Ada sorang senior tok paling best nasihat nya. Ya la ku nak share ngan tak orang nasihat nya ngan staf-staf baru tok. Setiap kali nya nemu junior, nya akan padah benda yang sama. Sik berubah sikit pun nasihatnya kepada setiap miak baru. Kamek orang pun bila dah bertemu berporet berloya, bercerita la tentang nasihat dari senior tok. Best juak lah nasihat nya. Boleh pake asa ku. Tak orang mok tauk apa nasihat nya? Ada 4 perkara nasihat nya... Renung-renungkanlah...

1. Jangan awal gilak beli keta - Tok nasihat pertama nya, nya nyuroh miak nyimpan duit lok seblom bergasak meli keta. Nya tekankan miak yang teringin nak meli keta besar-besar ya. Iboh nak trus bebankan dirik ngan utang.

2. Jangan berik pinjam duit ngan rakan sekerja - Bukan pinjam duit nak RM10, RM50 maksudnya. Maksudnya nak minjam banyak-banyak ya RM1000 ka, RM500 ka. Nya madah bila orang yang dah bekerja ada masalah kewangan. Nya akan susah keluar dari masalah kewangannya. Jadi, Peratusan utang nya ngan tak orang sik berbayar akan lebih tinggi. 

3. Jangan jadi Guarantor Kawan - Mun kawan nak meli barang besar-besar yang perlu Guarantor. Jangan sekali-kali jadi guarantor kawan. Nang mena kawan mula-mula, mun kawan dah ada masalah mayar dan tak orang jadi blacklist oleh nya. Apa macam kawan? 

4. Jaga Potostet IC tak orang jangan sampe terlepas ke tangan orang yang sik bertanggongjawab - Untuk nasihat tok aku dikpun nang dah kenak. awal tahun tok tek tiba-tiba jak ada surat peguam madah aku ada utang ngan Celcom sebanyak RM ratus-ratus jak. Bila masa ku make tepon ber bil? Aku cuma make prepaid maxis jak. Sepa ndak ka dajal yang make nama aku register celcom ya. Maichi aaaa..... 

Jadi, Kepada sesiapa yang baruk bekerja ya yang alu makan gaji ribun raban. Sik salah untuk tak orang mempertimbangkan nasihat dari senior mek orang tok. Nya madah pun ya semua dari pengalaman nya dikpun. Yala nya nak share ngan junior nya seblom juniornya gik terkenak dengan masalah yang sama.

Setakat tok jak lah penulisan ku seblom ku berangkat ke Bintulu tok. Pas tok ada lamak kit lah aku update blog tok. Sampe umah sewa ku rah Bintulu ya dah pasang streamyx. Baruk nyaman aku beronline dan mengupdate blog. Daa~~

18 comments:

Vivian said...

owh..terima kasih jib..teliti mek baca koh..sbb 1st.. mek dh beli keta...dan tauk2 jak rasa sengkek pas ya.. sik penah minjam kawan..dan ic ya..mmmmmmm...berhati2 la pastok..terima kasih!

joynstar said...

haha...benar ya...dah timpak hidung mek juak. Cubalah uncle ya pernah menasehat mek juak ho?

Hajib said...

Vivian- sama2... sharing is caring... hehehe

Hajib said...

joynstar -> hahaha.. yala kmk tok kira nasib dapat terimak nasihat uncle ya.. huhuhu

Kidaizz said...

i like.. i setuju.. ku sampey kinek sikda keta, sikda lesen, sikda henpon baru, sikda laptop... tegal bayar hutang ptptn.. hidup maok bersederhana...
one more nok sikda lam ya... jgn terpengaruh amik Credit card, cukup sigek time emergency.. i saw alots are trying to byr interest jak lebih kinek, cos hutang CC byk..
Mak ceh jib!

Hajib said...

audreyzz -> mena ya.. nang berbahaya credit card ya mun sik di pake secara betol... lagik org2 mudak tok jgn lah senang gilak nak berkredit kad mun dah tauk dirik x pande manage financial dengan betol...

Kidaizz said...

jib, ko tauk ka saya audreyzz ya?? hehehe.. :P
klu: syabas inp. shaab!

Hajib said...

audreszz -> kidai duhall... ingatkan siapa tek... hehehe... nomeste! pyar he ko dil pagal hey!

erolnukman said...

ada sigek gik nasihat...jgn lupak blanja kawan2 makan dah dapat gaji pertama...hehehe..guro jak jib.

tp nang boleh pakey nasihat2 ya..mun pandey bjimat selamat!

Anonymous said...

aduh..nang bena kata nya..pas da keta alu pokai jak tiap bulan..nak meli bj br pun xpat..huh..

ღ❤❣::A.J.M::❣❤ღ said...

mek hampir nk meli keta ria... nasib bonda mdh "keta ayahanda ada... pakei laaa... bknnya ari2 nk bjln2... ayahanda dpt ngantar pulang balit keja..." heheeeee... mek sukeeeeeee... ari2 dpt klakar ngn ayahanda lam keta sal politik wpun xminat... impress nya anakanda nya tauk sal politik duhal... jimat duit... dpt shopping kedirik ngn berik bonda ayahanda gk walau gj xbesar ney... shukria shukria...

*tgh berjimat cermat sbb nk meli Canon EOS 500D Kit II EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS... rm4k... huhuuuu...*

AmirFX said...

Benar padah uncle Wong ya.... Setuju ku ehh.. Nama org berpengalaman tok susah juak nak sik d aok... Kebenarannya ada d sia.. Du du du du duuuu... *twilight zone*

f.i.e.z.a said...

mena ta uncle ya hajib.
beruntong ada org nasihat gya
bah kmpol duit gik meli mac pro ;)

Amirah Rashid said...

nice info ;D

Anonymous said...

mmg betul nasihat yg d beri oleh senior u ya. xda yg salah. kata2 " biar papa asal bergaya "xpat d guna.why org sanggup berbelanja utk bergaya but x sanggup berbelanja utk kesihatan. mcm2 jak alasan mahal lah, xda duit lah. aku until now xda kereta...honestly aku mdh coz i think bout money. gik pun keta bapak ku ada n nya jarang makei...bgs aku makei keta bapak ku jak. apa yg penting pengurusan masa. bincang lah ngan bapak bila nya makei keta n bila nya cda makei.beli keta nang senang tapi dah masa birthday nya abis cita insuran, roadtax n paling parah mun dah tiba keta mintak servis...tunggu nang dah bena2 kukuh kewangan baruklah beli keta...

Belum Ada Nama said...

ehehe...benar bah nasihat senior ya..ya la antara beberapa nasehat utama nak salu dipadah dak senior2...mak bpk pun pesan cemya bahh..yerr..ehek..bah sama2 lah beringat tek nak..p salu nya ada juak org merik nasihat "haa..tok ko da masuk keja dpt gaji ribu riban camtok la time ko nak kumpul aset..meli keta..meli rumah segala..umo ko nektok da brapa..bukan miak agik"

yerr...ya la antara hasutan ya tek..tapi tahniahlahh..kalu anda bjaya mengukuhkan kewangan demi masa depan yg tjamin..ehek!!

Helmet Putih said...

bena ya...jangan beri pinjam kawan banyak2...aku pernah kenak tok...sampey org ya balit Kuching...sikpa la pengajaran....

e said...

wow.. nice advice..
xsgka juak ku yg ku pn tpikir kdk ya..
dr kinek tok, ku akn jg2.. makseh bro..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails