SEPATAH DUAK KATA DARI AKU...

Trimak Kasih kerana sudi ilek-ilek rah blog yang sik seberapa tok... Kitak orang memang best!!!!!

Entri Ku Yang Terbaru

Wednesday, March 24, 2010

Non-SMOKING Blogger

Assalamualaikum dan slamat sejahtera kepada rakan-rakan sekalian alam...

Non-smoker,smoke,kills,ciggarette



Mun di kira ari tok, dah genap 1 tahun 2 bulan 14 hari aku berhenti merokok. Sebelom tok aku nak seorang perokok yang berantai (chain smoker) dan jenama rokok last skali ku isap ialah Gudang Garam Nusantara. Alhamdulillah dapat juak ku berenti dari tabiat yang sik bagus ya. Hebat sik aku? Hehehe

Yala tek aku dah berenti merokok, tapi kawan-kawan ku sorang pun blom berenti merokok. Jadi aku nak nulong sidak la dan tak orang yang tengah berasap luar ya. BERHENTILAH MEROKOK! Banyak kelebihan mun tak orang berenti merokok. Tok la ku list kan antara kelebihan nya.

- Ofkos Duit tak orang save mun sik meli rokok.
- Duit save juak sik meli ubat batok.
- Duit save lagik sik molah pembedahan Jantong dan Paru-paru.
- Mun makan di cafe luar, kan best dapat makan rah dalam aircon. Sik berpanas luar koatan nak merokok tek nak.
- Sik orang rumah tak orang ngerepak jak bau asap rokok tak orang ya.
- Bagi nemiak yang sikda lesen merokok dari mak bapak ya. Sik perlu tak orang tapok-tapok merokok.
- Kitak orang lebih macho lagik dari orang yang merokok.
- Ompuan prefer lagik lelaki sik merokok dan sebaliknya.
gambar di tut dari www.hpb.gov.sg
Banyak gik kelebihan sik merokok sebenarnya. Tapi yala yang dapat ku pikey time tok dolok. Ada sigek crita yang ku nak share ngan tak orang pasal aku dah berenti merokok tok. Kisah ku ngan famili ku balit raya ke kampong. Bapak ku nang sik tauk aku dah berenti merokok sebelom tok sampelah raya kamek orang balit kampong nun di Serian. Aku tengah drev, bapak ku sebelah, adik-adik ku belakang ngan macik ku. Adik ompuan aku ya nak mutus benang rah baju nya. Jadi nya nak pinjamlah lighter dari ku.

Adik: Bang, pinjam lighter lok!
Aku: Abang dah berenti merokok laa.. sikda mbak lighter lagik.
Bapak: Alhamdulillahhhh.... (dengan nada yang di tekan) Bagus la cam yaaa...
Adik: Ohhh yaka?? Best ehhh... Tahniah!

Moral of the story: Kan best nangga orang tua senyum nak? Hehehe

Ada tak orang nangga logo di atas dan di sebelah ya nak? Siap ada Code gik mun tak orang sudi nak spread benda ya ke serata blog-blog di dunia tok. Kopi Pes jak Code ya dan ngkah lah rah side bar blog tak orang. Sama-sama lah kita membantu rakan-rakan kita berenti merokok. Sian ngan sidak merusak dirik jak ya. Okayla ya ajak la stakat tok... Daa~~


17 comments:

Faizal n Fashitah said...

Aaa pes pes jangan sik pes!.. errr ku nak gi kemeh lok.. err ehek....

Hajib said...

bro odio-> nak g kemeh ka nak g mokok yaa.. hehehe

Anonymous said...

nya mokok lam jamban bah..kemeh ya alasan jak. bgs lah ktk dh berenti merokok. p nak mek suka org laki merokok koh..haha..pelik o..p jgn merokok dpn mek..merokok jauh2 boleh.

Hajib said...

Sue-> ya very rare spesis.. ompuan suka laki mokok... heheheh

Vivian said...

i support you!
Deng mek sik merokok..ptt la macho smacam jak! haha

Alhamdulillah...

Khairul Onggon said...

hajibul ghunnah.. merokok ya nang sik bagus.. apa pekdah merokok tuk? (sambil menyelakan mata sebeasa2nya dan mengangkat tgn ke langit) juh lepak isap rokok lok ehekk.. larikkkkkk...

Hajib said...

vivian-> hehe... dapat juak kmk nangga kemachoan ktk... hehehe

Kal Jis-> hehehe... aisemean.. sik berkesan kali kempen ku tok.. hehehe

Helmet Putih said...

ya nok susah ya...mun geng2 mrokok mmg susahla nak tahan keimanan tue..nampak asap jak....terus join....50:50 pun jadi la....

erolnukman said...

bnr jib..lamak aku dh brenti mrokok tok jadi kaya dah aku..dapat meli keta.ahaksss!! dolok masa ku gik mrokok nyalah sbuah modenas jak pat beli..alhamdulillah..ngumpul duit nak meli helikopter gik..hehehe

Hajib said...

eddy-> apa2 pun mindset yang penting mun nak berenti merokok... katakan tak nak! hehehehe

Hajib said...

erol-> yala tek.. sama la aku.. duit yang spatut nya ke rokok tek dapat jadi harta... kan hebat gitu... hehehe

Vivian said...

bukan kmk macho!

AmirFX said...

aaaa.... Bagus2... Kopi pes... erkkk.. Nak g berak lok...

Hajib said...

vivian-> ok sik macho.. hensem jak la.. hehe

AmirFX-> sorang nak kemeh.. sorang nak berak... sik menjadi la kempen aku tok... hahahaha

Felicia F. Ramzi said...

i dont mind ada kawan/gerek yang merokok.
just, jangan merokok depan kmk jak.
sik suka rambut kmk bau rokok.
habis sempoo

Anonymous said...

kurang morale of the story ko jib...tuk aku refresh kau ngan kau dalam kisah tuk...

dalam keta,otw g semanggang mun sik salah aku...

mak boy:ko mokok ka jib..
ajib: aok...
mak boy: coba udah2 gik mokok..its not good for ur health...coba nangga boy ya sik mokok...
ajib: yalahhh...
boy: (senyum jak sambil driving makin laju...huahahaha)..

moral of the story...sik perlu org tauk kita mokok ka sikk...kita berkonsi untuk hidup di dunia tuk...hahahahaha

sekian,terima kasih...

Hajib said...

hahaha... nasib kawan kaber kawan... mun kawan palat.. kan dah kantoi... hahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails