SEPATAH DUAK KATA DARI AKU...

Trimak Kasih kerana sudi ilek-ilek rah blog yang sik seberapa tok... Kitak orang memang best!!!!!

Entri Ku Yang Terbaru

Tuesday, February 16, 2010

Duit Sik Membahagiakan

Lamak juak ku bercuti tek. Asa Keja opis jak bercuti indah ku dari ngeblog tek. Yala sibuk gilak ngan gong xi fa cai tok. hari-hari kua dari tengahari sampe larut malam. 3 malam turut-turut ku nangga wayang CNY tok. Dah la ari tok ari rabu, movie day, mun pande nangga wayang nak stengah rega ritok ka. Alu la jadi 4 ari turut-turut ku nangga wayang. Terbaek!

Berbalek kepada benda yang ku nak crita tek. seblom cuti CNY tok tek ada kawan ku post artikel rah facebook pasal ada sorang jutawan yang bernama Mr Rabeder ya yang sedekah abis kekayaannya yang bernilai 3 juta pound sterling kira-kira RM18 juta kepada kebajikan sebab nya asa nya sik gumbira dengan kekayaan. Lain dari pikiran nya time kecik lok nya asa nya akan hepi mun nya kaya tapi bila dah kaya, sik juak nya hepi. Sanggup nya jual bisnes nya dan pindah dari rumah agam nya ke pondok kecik rah gunong. Apa ndak ka di pikey nya lam palak otak nya. Rasa nak ku kaji jak otak nya ya.

Bacala tak orang pengakuan nya tok. Klak ku translet ngan tak orang bagi yang sik paham english gilak. Aku pun merangkak juak nak translet english tok sebenarnya.

"My idea is to have nothing left. Absolutely nothing," he told The Daily Telegraph. "Money is counterproductive – it prevents happiness to come."

"Buah pikiran saya sikda yang tinggal, nak sikda lansong," padah nya ngan Daily Telegraph. "Duit cuma lawan produktif, ianya cuma menghalang kebahagiaan saya. ahakz"

"For a long time I believed that more wealth and luxury automatically meant more happiness," he said. "I come from a very poor family where the rules were to work more to achieve more material things, and I applied this for many years," said Mr Rabeder.

"Lamak sungguh saya pikir itu kekayaan dan kemewahan bermaksud lebih kebahagiaan," padah nya. " Saya datang dari keluarga miskin dimana undang-undang nya berkerja keras kalau maok dapat banyak lagik barang, saya sudah buat ini lamak dolok," padah Mr Rabeder.

"More and more I heard the words: ‘Stop what you are doing now – all this luxury and consumerism – and start your real life’," he said. "I had the feeling I was working as a slave for things that I did not wish for or need. I have the feeling that there are lot of people doing the same thing."

"Lagik dan lagik saya dengar itu perkataan: 'Berenti apa yang kau buat ini - semua kemewahan dan perbelanjaan - mulakan hidup sebenar kau'," padah nya. "Saya ada itu satu perasaan seperti seorang hamba untuk barang yang saya tidak perlu dan ingin. Saya ada perasaan bahawa banyak lagik orang yang buat benda yang sama."

"It was the biggest shock in my life, when I realised how horrible, soulless and without feeling the five star lifestyle is," he said. "In those three weeks, we spent all the money you could possibly spend. But in all that time, we had the feeling we hadn't met a single real person – that we were all just actors. The staff played the role of being friendly and the guests played the role of being important and nobody was real."


"Itu memang kejutan yang besar dalam idup saya bila saya sedar betapa dasyatnya dan tiada jiawa dan tanpa perasaan kehidupan limak bintang itu," padah nya. "Dalam tiga minggu ini, kami belanja semua duit yang ada. Tapi dalam semua masa itu, kami ada perasaan yang kami tidak jumpa satupun orang yang nyata - disebabkan kami semua hanyalah pelakon. Staf memain peranan mesra kawan dan tetamu memainkan peranan jadi orang yang penting tetapi sorang pun sikda yang nyata."

Gila sik nya tok. Mun aku banyak duit camya ka. Kawan-kawan ku semua kaya skali oleh aku mun dah banyak gilak duit aku yang lebih. Ney best kaya sorang nak. Mok juak geng-geng sepalak skali kaya nak? Baruk hepening lagik daripada kaya sorang tapi sik hepi dan tiba-tiba jak nak sedekah semua reta ngan kebajikan. Kurang semayang kali nya tok. Dekatkanlah dirik ngan tuhan, baruk tenang kit jiwa. Renung-renungkanlah dan slamat beramal!

Mun tak orang nak baca original post pasal tok. bacalah di sitok.

6 comments:

mizara said...

lain urg lain nak nyuruh sidak hapy..mek rasa nya tok dh puas hidup dengan duit melobor-lobor tapi until now nya sikda merasa diriknya hapy sbb yalahnya pemurah gilak nak merik nyedekah duit nya byk byk dgn urang..
tapi bagus juak la ada urg kedak tok dlm dunia tok..sik kedekut ngan duit sorang2 jak..

fLoRanCe said...

aih...nang pelik org tok...boring dh kali nya mala ngga duit nk..hehehehhhe...
kenak la nya x sedekah dgn mek..hahahaahha...

p mun xda duit juak susah juak koh!!! ermm..different people different perception nk..heee~~~

Ms Tikot said...

Aih... cuba nya berik duit ya sikit ngan kita nak owh. Mesti best pakei shopping & holiday. hehehe

Beautiful Stranger said...

makin sik faham ku dgn translation ya..hahaha

mlm tok mok tga movie eh..

fatin hanani said...

hehe..dh lejuk kali nya..bgs juak lah nya sdekah duit ya..yalah..mun ktk dh kaji palak otak nya klak ktk post ah..hehe..mok tauk juak=p

hannaH said...

transalasi (translation) yang sungguh mengagumkan!

*hahahahhaha pereiii.nang direct translate..da mek baca new tok lam H Metro.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails